خانه - آشنایی با ترکیه - نگاهی به صنعت لباس در ترکیه
نگاهی به صنعت لباس در ترکیه

نگاهی به صنعت لباس در ترکیه

ترکیه با توجه به سرمایه گذاری کلان در زمینه ی پوشاک به یکی از بزرگترین کشور های تولید کننده ی لباس در طرح جهان تبلیغ کنید. با نگاهی به صنعت لباس در ترکیه می فهمید که چه مواردی باعث پیشرفت این کشور شده است؛ برای آشنایی با ترکیه در حوزه پوشاک با ما همراه باشید…

نگاهی به صنعت لباس در ترکیه

 

اگرچه سابقه صنعت نساجی در ترکیه به قرن هفده میلادی در پادشاهی عثمانی بازمی گردد، اما صنعت نساجی در قرن بیستم و با تاسیس کشور ترکیه وارد دوره دوبارگی و مدرنیزاسیون شد، به تبع رشد کمّی و کیفی صنعت پارچه بافی این کشور به عنوان لوکوموتیو صادرات، بخش پوشاک آماده مصرف هم به مرور رشد کرد.

در دو دهه اخیر همواره بیش از ده درصد کل صادرات ترکیه از آن این صنعت بوده است، جالب است بدانیم تقریبا نیمی صادرات پوشاک ترکیه به کشورهای انجمن اروپا تعلق دارد. آلمان، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، هلند، دانمارک، آمریکا، بلژیک و سوئد مقاصد اصلی صادراتی این کشور به شمار می آیند. کشور ترکیه به پخش پارچه عمده پرداخته است.

نگاهی به صنعت لباس در ترکیه

ترکیه دارای جمعیت جوان با مشخصات دموگرافیک مشابه با کشورمان است؛ حدود ۱۷درصد از جمعیت این کشور در سن ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند، این عدد برای ایران ۱۹درصد و برای کشوری مانند آلمان ۱۱درصد است، میانه سن مردم ترکیه ۳۰ سال است، در ایران این میانه ۲۹ سال و در آلمان ۴۷ سال است، ایضاً تزاید درآمد مصرف‌کنندگان در شهرهای بزرگ و علاقه‌مندی ایشان به پیروی از روندهای صنعت مد و پوشاک از مزایای صنعت پوشاک ترکیه است.

یکی از مزایای مهم محصولات نساجی ترکیه، آن است که محصولاتش با استانداردهای اکولوژیکی بین‌المللی همخوانی دارد. آیین نامه ها این کشور کاربرد از رنگ‌های «کارسینوژنیک آزو» را که سرطان‌زاست در پوشاک پارچه فروشی و پارچه ممنوع کرده است اما تولید‌کنندگان شرق دور و آسیایی هنوز هم مستقلاً مختارانه حروار از این مواد کاربرد می‌کنند. یکی دیگر از نقاط قوت این صنعت نیروی کار بسیار ماهر همراه با قدرت برابری و کارآفرینی آنهاست.

اما همین مورد از نقاط ضعف صنعت نیز است چراکه طی سال‌های اخیر مزیت مصرف از نیروی کار ارزان را از دست داده است. به‌طوری که متوسط جایزه برحسب ساعات کاری هفتگی در فاصله ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۶ میلادی دو برابر شده است. دستمزدهای این کشور ۴ تا ۵ برابر بیش از چین، هند، تایلند و اندونزی است. همچنین مصرف انرژی ارزشمند و سرمایه‌گذاری آن در برابری با اروپا و آمریکا بیشتر است. دلیل اصلی این امر خرید اینترنتی پارچه از ترکیه است.

مطلب پیشنهادی

اشتغال در ترکیه

اشتغال در ترکیه

تا همین چند سال پیش ترکیه یکی از کشورهایی بود که اقتصادش با سرعت چشمگیری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *